من نماز تراویح نمی روم آیا واجب است یا سنت؟

 

 

الحمدلله،

نماز تراویح واجب نیست، بنابراین کسی که آنرا ترک کند گناهکار نمی شود، ولی اجر و ثواب ‏زیادی را از دست داده است، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند: «إنه من قام مع الإمام ‏حتی ینصرف کتب له قیام لیلة‏». أبی داود (1370)‏

یعنی: هرکس همراه امام نماز (تراویح) بخواند تا آنکه تمام می شود، خداوند متعال اجر نماز ‏شب را ‏برای وی می نویسد.‏‎ ‎

بنابراین بهتر است به فکر آخرت خود نیز باشید و با تلاش بیشتر در این ماه مبارک، هرچه ‏بیشتر توشه ای را برای آخرت خود فراهم کنید، زیرا این ماه، ماه درو کردن نیکی های بیشتر ‏است، چرا که اجر و ثواب عبادات و طاعات در این ماه بیشتر از دیگر ایام سال است، رسول ‏خدا صلی الله علیه وسلم می فرمایند:«مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِیمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ». ‏‏(بخاری‎ ‎‏2009)‏

ترجمه:رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «هر کس، ماه مبارک رمضان را بقصد حصول ‏ثواب، در عبادت بگذراند، تمام گناهان گذشته اش، مورد عفو قرار خواهند گرفت».‏

پس شایسته است شما نیز تا جایی که توان دارید توشه برای خود درو کنید و خود را از فضایل ‏این ماه محروم نسازید، و بدون شک از جمله عبادات این ماه؛ قرائت قرآن و نماز تراویح و دعا ‏است. بنابراین توصیه می شود که برای انجام این عبادت بزرگ به مساجد بروید و یا حداقل در ‏منزل خود همراه خانواده یا تنهایی بخوانید.‏

ارشادآنلاین
سایت حوزه علمیه امام ابوحنیفه(رح)دزک
مژده به اهل سنت
افتتحاح سایت ارشادآنلاین
سایت اهل سنت وجماعت شهرستان سراوان

موضوعات مرتبط: من نماز تراویح نمی روم آیا واجب است یا سنت؟ ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 30 خرداد 1393برچسب:نماز تراویح سنت یا فرض, رمضان,روزه,سوال وجواب در مورد روزه ماه مبارک رمضان,رمضان1393, | 20:30 | نویسنده : عبدالوارث ملازهی |

من اهل تسنن هستم یک روز رفتم مسافرت در ماه مبارک رمضان و روزه بودم رفتم طرف بندر عباس نزدیک غروب بود یعنی 3 یا 4 دقیقه مونده بود به اذان مغرب به افق اهل سنت نتونستم دوام بیارم و آب نوشیدم آیا در این شرایط سخت روزه ی من باطل می شود ؟ چون نزدیک بود ضعف کنم و می دانم خدا سخت نمی گیره و می گوید آن روز روزه ات را بخور و به جای آن یک روز را بگیر اما ظلم بود که من به خاطر 3 یا 4 دقیقه اذان روزه خواری کردم ممنون می شم راهنمایی کنید روزه ام باطل شده یا خیر منتظر جواب هستم.

 

 

 

الحمدلله،

برای کسی که مسافر است، شرعا رخصت وجود دارد که روزه خود را در وقت سفرش بخورد، و در عوض در روز دیگری بعد از رمضان آنرا جبران کند، و بخاطر خوردن روزه اش گناهکار نخواهد شد، زیرا برای آن، رخصت و جواز شرعی داشته است، چنانکه الله تعالی می فرماید:

« فَمَنْ کَانَ مِنْکُمْ مَرِیضًا أَوْ عَلَی سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ» البقرة/ 184.

یعنی: پس هرکسی از شما بیمار یا در سفر باشد، تعدادی از روزهای دیگر را روزه بگیرد.

پس چون شما مسافر بودید، شکستن روزه توسط شما گناه نیست، و برای شما جایز بوده که هرگاه اراده کردید روزه خود را بخورید.

اما در مورد این قضیه که 3 الی 4 دقیقه قبل از اذان مغرب افطار کردید، آیا روزه شما باطل شده یا خیر؟

پاسخ این سوال بستگی به این دارد که آیا در شهر مقصد، مساجد آنجا همگام با غروب کامل خورشید اذان می دهند یا با اندکی تاخیر؟ اگر معلوم شود که مساجد آن شهر با تاخیر چند دقیقه ای بعد از غروب کامل خورشید اذان می دهند، پس روزه شما انشاءالله صحیح بوده بشرطیکه مطمئن بوده باشید که خورشید غروب کرده و بر این گمان روزه خود را باز کرده باشید، یعنی اگر در وقت خوردن اطمینان داشتید که خورشید هنوز کامل غروب نکرده، پس روزه شما باطل شده است.

اما اگر در مساجد شهر همزمان با غروب کامل خورشید اذان داده می شود، در آنصورت چون افطار کردن شما قبل از غروب خورشید بوده، پس روزه شما باطل شده و بر شما واجب است تا بعد از رمضان آنروز را قضاء کنید.

پس شما باید بررسی کنید که آیا در آن هنگام خورشید بصورت کامل غروب کرده بود یا خیر؟ تا به پاسخ سوال خود برسید. می توانید برای احتیاط، یک روز را بعد از رمضان بجای آنروز قضاء کنید، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید: « دَعْ مَا یَرِیبُکَ إِلَی مَا لَا یَرِیبُکَ» نسائی (5714)

یعنی: « آنچه که تو را به شک می اندازد رها کن و به آنچه که به تو اطمینان می دهد، عمل کند».

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

ارشادآنلاین
سایت حوزه علمیه امام ابوحنیفه(رح)دزک
مژده به اهل سنت
افتتحاح سایت ارشادآنلاین
سایت اهل سنت وجماعت شهرستان سراوان

موضوعات مرتبط: حکم کسی که 3 یا4 دقیقه قبل از شنیدن صدای اذان افطار کند ، ،
برچسب‌ها:

کسی که در ماه رمضان به سفر رود و روزه باشد؛ آیا افضل برای وی آنست که روزه اش را ادامه دهد یا آنرا بخورد؟

 

الحمدلله،

ائمه اربعه و جمهور صحابه و تابعین بر این هستند که روزه گرفتن در سفر جایز و صحیح است، و اگر شخص مسافر روزه گرفت، روزه اش منعقد شده و بریء الذمه می شود.

نگاه کنید به: "الموسوعة الفقهیة" ج28 ص73.

اما افضلیت روزه بودن یا نبودن آن در مسافرت بصورت زیر قابل توضیح است:

حالت اول: اگر روزه بودن یا نبودن برای شخص مسافر یکسان باشد؛ یعنی روزه گرفتن بر وی (در سفر) تاثیر (چندانی) نمی گذارد، در این حالت روزه گرفتن بهتر است؛ به دلایل زیر:

1- ابو درداء رضی الله عنه می‏گوید: «خَرَجْنَا مَعَ النَّبِیِّ صلی الله علیه وسلم فِی بَعْضِ أَسْفَارِهِ فِی یَوْمٍ حَارٍّ حَتَّی یَضَعَ الرَّجُلُ یَدَهُ عَلَی رَأْسِهِ مِنْ شِدَّةِ الْحَرِّ وَمَا فِینَا صَائِمٌ إِلاَّ مَا کَانَ مِنَ النَّبِیِّ صلی الله علیه وسلم وَابْنِ رَوَاحَةَ. (بخاری:1945).

یعنی: در یکی از سفرها، همراه رسول خدا صلی الله علیه وسلم خارج شدیم. هوا گرم بود تا جایی که مردم از شدت گرما، دستهای خود را روی سرشان می گذاشتند. و از میان ما کسی غیر از رسول خدا صلی الله علیه وسلم و ابن رواحه، روزه نبود. 

در این حدیث مشاهده می شود که عده ای از صحابه روزه نبودند و تنها ابن رواحه همراه پیامبر صلی الله علیه وسلم روزه بودند.

2- روزه گرفتن در اینحالت باعث می شود که فرد مکلف در اسرع وقت تکلیف شرعی خود را انجام داده و بریء الذمه گردد، اما قضاء کردن آنها موجب تاخیر در بریء الذمه شدن انسان است.

3- روزه گرفتن برای وی در ماه رمضان آسانتر است؛ زیرا معمولا روزه گرفتن در زمانی که غالب مردم روزه نیستند اندکی سخت تر می شود.

4- روزه گرفتن در ماه رمضان فضیلت بیشتری دارد؛ چرا که انجام عبادات در رمضان افضلتر از دیگر ماههای سال است.

امام شافعی باتوجه به این دلایل ترجیح داده که روزه گرفتن برای کسی که روزه بودن و نبودن برایش یکسان است، بهتر است.

حالت دوم: روزه نگرفتن برای وی (مسافر) به حالش سودمند تر است؛ در اینجا می گوئیم: روزه نبودن افضل تر است، و اگر پاره ای از مسائل موجب مشقت بر وی گردد در آنصورت حتی روزه گرفتن بر وی مکروه است، زیرا کسی که در مشقت قرار دارد باوجودیکه الله متعال برایش رخصت داده اما وی از آن رخصت الهی عدول می کند قطعا مرتکب امری مکروه شده است.

 حالت سوم: روزه گرفتن برای وی موجب مشقت شدیدی گردد که قابل تحمل نباشد؛ در اینحالت روزه گرفتن بر وی حرام است. به دلیل حدیث مسلم از جابر بن عبدالله رضی الله عنه که گفت:

«أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ خَرَجَ عَامَ الْفَتْحِ إِلَی مَکَّةَ فِی رَمَضَانَ فَصَامَ حَتَّی بَلَغَ کُرَاعَ الْغَمِیمِ فَصَامَ النَّاسُ ثُمَّ دَعَا بِقَدَحٍ مِنْ مَاءٍ فَرَفَعَهُ حَتَّی نَظَرَ النَّاسُ إِلَیْهِ ثُمَّ شَرِبَ فَقِیلَ لَهُ بَعْدَ ذَلِکَ إِنَّ بَعْضَ النَّاسِ قَدْ صَامَ فَقَالَ أُولَئِکَ الْعُصَاةُ أُولَئِکَ الْعُصَاةُ» . وفی روایة : «فَقِیلَ لَهُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ شَقَّ عَلَیْهِمْ الصِّیَامُ وَإِنَّمَا یَنْظُرُونَ فِیمَا فَعَلْتَ فَدَعَا بِقَدَحٍ مِنْ مَاءٍ بَعْدَ الْعَصْرِ» مسلم (1114) .

یعنی: پیامبر صلی الله علیه و سلم در سال فتح مکه بقصد مکه از مدینه بیرون شد وتا اینکه به چشمه آب عمیم‌ (‌دریک  میلی  عسفان‌) رسید، روزه  بود و مردم نیز با وی روزه بودند. به وی عرض ‌کردند که روزه مردم را ‌به مشقت انداخته و مردم به تو چشم دوخته‌اند. بعد ازعصربود، ‌که پیمانه‌ای آب خواستند و از آن نوشیدند و مردم به وی می‌نگریستند، پس گروهی نیز افطار کردند و گروهی همچنان روزه بودند. به ایشان عرض ‌کردند که‌ گروهی همچنان روزه هستند، او  فرمود: آنان نافرمانی کرده وگناهکارند‌‌. (‌چون پیامبر حکم کرده بود که از این رخصت  استفاده‌ کنند وآنان با آن رخصت مخالفت‌ کردند).

نگاه کنید به: أنظر الشرح الممتع للشیخ محمد ابن عثیمین رحمه الله .ج6 ص355.

«امام نووی و کمال بن همام گفتند: احادیثی که دلالت بر افضلیت روزه خوردن (در سفر) دارند بر کسی حمل می گردد که با وجود روزه بودن دچار ضرر گردد، و در بعضی از احادیث به این مسئله تصریح هم شده است، و لازمست که (آن احادیث) را اینگونه تاویل نمود، تا بین احادیث جمع کرده باشیم، و این (جمع کردن) بهتر است از اینکه بعضی احادیث را نادیده بگیریم و یا ادعای نسخ نماییم بدون آنکه دلیل قاطعی باشد. و کسانی که روزه گرفتن یا نگرفتن آنرا (در سفر) یکسان می دانند، به حدیث عایشه رضی الله عنها استدلال کردند که: حمزه بن عمرو اسلمی رضی الله عنه – که زیاد روزه می گرفت - به پیامبر صلی الله علیه وسلم گفت: آیا در سفر روزه بگیرم؟ که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: اگر خواستی روزه بگیر، و اگر نه روزه ایت را بخور» متفق علیه». "الموسوعة الفقهیة" ج28 ص73.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

ابزار و قالب وبلاگ :: تم ویوز

ابزار امتیاز دهی

ارشادآنلاین
سایت حوزه علمیه امام ابوحنیفه(رح)دزک
مژده به اهل سنت
افتتحاح سایت ارشادآنلاین
سایت اهل سنت وجماعت شهرستان سراوان

موضوعات مرتبط: کدامیک برای مسافر افضل تر است: روزه بگیرد یا نگیرد؟ ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 30 خرداد 1393برچسب:کدامیک برای مسافر افضل تر است: روزه بگیرد یا نگیرد؟, رمضان,روزه,سوال وجواب در مورد روزه ماه مبارک رمضان,رمضان1393, | 20:13 | نویسنده : عبدالوارث ملازهی |

مطالب اخیر
من نماز تراویح نمی روم آیا واجب است یا سنت؟
حکم کسی که 3 یا4 دقیقه قبل از شنیدن صدای اذان افطار کند؟
کدامیک برای مسافر افضل تر است: روزه بگیرد یا نگیرد؟
حکم مرتکب گناه کبیره
اگر مردی ببیند که همسرش درحال زنا کردن است، چکار کند؟
خواستگارم درباره داشتن موبایل، و رفتن به بیرون خانه و اشتغال، و شرکت دادن زن در تصمیمات زندگی سختگیر
مدتی است که بمانند سابق دیندار نمانده ام! چکار کنم تا دوباره ایمانم قوی شود؟
اسباب انحراف جوانان از دین چیست؟
فراماسونری واهداف ان
شیخ ضیایی - عدل و مساوات در اسلام
شیخ ضیایی - هدف زندگی
شیخ ضیایی - خدا پرستی
شیخ ضیایی - وظایف مهم اسلامی
شیخ العریفی
شیخ پردل_در مورد حضرت فاطمه(رضی الله تعالی عنهما)
شیخ پردل_گوشه ایی از زندگی حضرت عمر (رض)
مولوی دامنی(رح):شخصیت حضرت علی(رض)
شهید مولوی دامنی(رح) صحابه رسول الله در قران
نمازدادن پسربچه کوچک
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • کینگ بلگ